“Een jaartje werd een werkleven lang”
Directeur Mieke Millenaar van Millenaar Adviesgroep

Met een geschiedenis van tachtig jaar is Millenaar Adviesgroep een bekende naam in Haarlemmermeer wat betreft risicobeheer, verzekeringen en pensioenen. Directeur Mieke Millenaar (64) vertelt er graag over. “Eigenlijk wilde ik voor mezelf beginnen.” Tekst: Eric Hoenson
Wat is de achtergrond van Millenaar Adviesgroep?
Het bedrijf bestaat volgend jaar tachtig jaar en heeft haar wortels in Haarlemmermeer. Eerst aan de Nieuweweg in het woonhuis van mijn vader, vrij vlot daarna vanaf de Kruisweg. Van oudsher richtte hij zich op de zakelijke markt, maar iedere ondernemer is ook particulier. We hebben veel nieuwbouwfinancieringen gedaan in de groeiperiode van Haarlemmermeer en derhalve in die periode ook flink wat particulieren erbij gekregen. Maar ondanks dat blijft het zakelijke onderdeel de boventoon voeren.
Hoe omschrijf je je vader?
Hij was een pure netwerker, een mensenman, een goede verbinder met maatschappelijke betrokkenheid. Hij was voorzitter van ondernemers – en winkeliersverenigingen, maar ook van de ponyclub. En van de Vereniging Vooruit. De club die het Concours Hippique Haarlemmermeer organiseerde.
Hoe ben je bij de zaak gekomen?
In ‘93 ging ik er een jaartje werken dacht ik, in ‘98 was ik eigenaar. Het was een supermooi bedrijf met 25 man personeel en een stevig fundament. Ik wilde eigenlijk voor mezelf beginnen, zou mijn vader tijdelijk helpen. Toen een oude vennoot afscheid nam en ik mee ging naar de accountant vroeg die: ‘Mieke, waarom neem jij zijn aandelen niet over?’ Ja waarom niet?, dacht ik. Ik begon met 25 procent, vier jaar later heb ik de rest ook gekocht. Leuk, ik ben kind, medewerker en compagnon van mijn vader geweest.
Hoe ziet het werkveld van Millenaar Adviesgroep er tegenwoordig uit?
Het gaat om negentig procent zakelijke markt en tien procent particulier. Zakelijk is misschien lastiger, maar by far de leukste markt wat betreft diversiteit en risico’s. De ene keer gaat het om een paar ton, daarna verzeker je een object van 100 miljoen. De overkoepelende term van ons werk is risicobeheer, met de drie blokken activa, vermogen, en personeel.
Waar zit de doelgroep?
In Haarlemmermeer zijn we bekend, we hebben hier veel bedrijven verzekerd. Toch zitten de grootste klanten elders, van het puntje van Zuid-Holland tot de kop van Noord-Holland. Dat is gegroeid, vaak via mond-tot-mondreclame.
Wat betekenen jullie voor de klanten?
Een ondernemer wil ondernemen. Daar horen risico’s bij. Wij maken die risico’s inzichtelijk. Elke markt heeft zijn eigen risico’s, elk bedrijf is weer anders. In ons geval zitten die tussen twintig en vierhonderd personeelsleden. Ze zijn breed georiënteerd, van advocatenkantoren en makelaars tot voedselproducenten en metaalfabrieken. De hele Mkb-branche. Leuk is dat klanten ons regelmatig bellen om te vertellen over hun plannen en ons vragen mee te denken.
Wat zijn de meest voorkomende valkuilen voor ondernemers?
Een ondernemer ziet vooral kansen en kijkt niet altijd goed naar de risico’s. Volle bak vooruit. Wij wijzen op de bepaalde basiszaken, en zijn goed in allerlei regels, polissen, voorwaarden en clausules. Wij nemen als poortwachter de spelregels met ze door. Dat moet jaarlijks. Je wil verrassingen voorkomen. We maken duidelijk dat een alarm niet voor de verzekeraar wordt aangebracht, maar voor de ondernemer zelf.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de laatste tien jaar?
Toegenomen complexiteit en de energietransitie. Dat biedt kansen wat betreft wagenpark, en zonnepanelen op daken, maar het moet wel goed gebeuren. Zorg dat keuring is gedaan voordat de laatste euro is betaald. Cybercriminaliteit is niet meer weg te denken. Ook kleine bedrijven zijn tegenwoordig het doelwit. Je kunt dit verzekeren, maar het is belangrijk de ICT op orde te houden en te zorgen dat je het personeel traint.
Hoe belangrijk is de vertrouwensband tussen klant en Millenaar?
Om een klant van goed advies te kunnen voorzien moet die veel met ons delen: cijfers, problemen met personeel, plannen voor een nieuwe markt. Dat doe je niet zomaar. Voordeel is dat Millenaar een lange geschiedenis heeft. Het klinkt simpel: doe wat je zegt, en zeg wat je doet. De klant staat in het middelpunt. Altijd.
‘Een ondernemer wil ondernemen. Daar horen risico’s bij. Wij maken die risico’s inzichtelijk.’
Hoe houdt Millenaar het personeel bij op het gebied van kennis?
Wij zijn door de toezichthouder verplicht iedere drie jaar examen te doen in onze branche. We moeten aantonen dat ons personeel permanent actueel is. Goede zaak, de professionaliteit in de branche is met sprongen vooruit gegaan. Los daarvan heb ik veel gemotiveerde mensen. Ik hoef er niet met de zweep overheen.
Wat zijn de toekomstverwachtingen bij Millenaar?
We zijn twee jaar geleden een samenwerking aangegaan met VMD Koster verzekeringen uit Alphen aan den Rijn. Gezien mijn leeftijd wil ik voorsorteren op de toekomst voor het personeel en de klanten. Ik kende deze club al vijftien jaar en wist wat ik aan ze had. Onze werkwijze en onze missie en visie passen heel goed bij elkaar. Bij elkaar hebben we honderd man personeel.
Millenaar Adviesgroep is dus onderdeel van een groot adviesbedrijf met alle specialismen voor bedrijven en particulieren. Zo kunnen we ook in de toekomst het beste blijven bieden voor onze klanten: persoonlijk advies met vaste contactpersonen die jou en je bedrijf door en door kennen, en een professionele organisatie met veel specialistische kennis die zich volledig voor de klanten inzet.

En je eigen toekomst?
Haha. Door de samenwerking heb ik iets gas kunnen terugnemen. Ik sta niet meer 24/7 aan. Ik heb het nog steeds druk, maar ben ontspannen, ervaar geen stress. Ik heb het altijd prima naar mijn zin gehad in dit werk. Ik ga nog wel even door. Aan de andere kant: ik woon prachtig aan het water van de Vecht, hou van reizen, van het strand, zit op zangles en sla graag een balletje golf. Van mijn dochter moet ik ook nog leren kitesurfen. Straks genoeg te doen dus!
“Een jaartje werd een werkleven lang”
Directeur Mieke Millenaar van Millenaar Adviesgroep

Met een geschiedenis van tachtig jaar is Millenaar Adviesgroep een bekende naam in Haarlemmermeer wat betreft risicobeheer, verzekeringen en pensioenen. Directeur Mieke Millenaar (64) vertelt er graag over. “Eigenlijk wilde ik voor mezelf beginnen.” Tekst: Eric Hoenson
Wat is de achtergrond van Millenaar Adviesgroep?
Het bedrijf bestaat volgend jaar tachtig jaar en heeft haar wortels in Haarlemmermeer. Eerst aan de Nieuweweg in het woonhuis van mijn vader, vrij vlot daarna vanaf de Kruisweg. Van oudsher richtte hij zich op de zakelijke markt, maar iedere ondernemer is ook particulier. We hebben veel nieuwbouwfinancieringen gedaan in de groeiperiode van Haarlemmermeer en derhalve in die periode ook flink wat particulieren erbij gekregen. Maar ondanks dat blijft het zakelijke onderdeel de boventoon voeren.
Hoe omschrijf je je vader?
Hij was een pure netwerker, een mensenman, een goede verbinder met maatschappelijke betrokkenheid. Hij was voorzitter van ondernemers – en winkeliersverenigingen, maar ook van de ponyclub. En van de Vereniging Vooruit. De club die het Concours Hippique Haarlemmermeer organiseerde.
Hoe ben je bij de zaak gekomen?
In ‘93 ging ik er een jaartje werken dacht ik, in ‘98 was ik eigenaar. Het was een supermooi bedrijf met 25 man personeel en een stevig fundament. Ik wilde eigenlijk voor mezelf beginnen, zou mijn vader tijdelijk helpen. Toen een oude vennoot afscheid nam en ik mee ging naar de accountant vroeg die: ‘Mieke, waarom neem jij zijn aandelen niet over?’ Ja waarom niet?, dacht ik. Ik begon met 25 procent, vier jaar later heb ik de rest ook gekocht. Leuk, ik ben kind, medewerker en compagnon van mijn vader geweest.
Hoe ziet het werkveld van Millenaar Adviesgroep er tegenwoordig uit?
Het gaat om negentig procent zakelijke markt en tien procent particulier. Zakelijk is misschien lastiger, maar by far de leukste markt wat betreft diversiteit en risico’s. De ene keer gaat het om een paar ton, daarna verzeker je een object van 100 miljoen. De overkoepelende term van ons werk is risicobeheer, met de drie blokken activa, vermogen, en personeel.
Waar zit de doelgroep?
In Haarlemmermeer zijn we bekend, we hebben hier veel bedrijven verzekerd. Toch zitten de grootste klanten elders, van het puntje van Zuid-Holland tot de kop van Noord-Holland. Dat is gegroeid, vaak via mond-tot-mondreclame.
Wat betekenen jullie voor de klanten?
Een ondernemer wil ondernemen. Daar horen risico’s bij. Wij maken die risico’s inzichtelijk. Elke markt heeft zijn eigen risico’s, elk bedrijf is weer anders. In ons geval zitten die tussen twintig en vierhonderd personeelsleden. Ze zijn breed georiënteerd, van advocatenkantoren en makelaars tot voedselproducenten en metaalfabrieken. De hele Mkb-branche. Leuk is dat klanten ons regelmatig bellen om te vertellen over hun plannen en ons vragen mee te denken.
Wat zijn de meest voorkomende valkuilen voor ondernemers?
Een ondernemer ziet vooral kansen en kijkt niet altijd goed naar de risico’s. Volle bak vooruit. Wij wijzen op de bepaalde basiszaken, en zijn goed in allerlei regels, polissen, voorwaarden en clausules. Wij nemen als poortwachter de spelregels met ze door. Dat moet jaarlijks. Je wil verrassingen voorkomen. We maken duidelijk dat een alarm niet voor de verzekeraar wordt aangebracht, maar voor de ondernemer zelf.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de laatste tien jaar?
Toegenomen complexiteit en de energietransitie. Dat biedt kansen wat betreft wagenpark, en zonnepanelen op daken, maar het moet wel goed gebeuren. Zorg dat keuring is gedaan voordat de laatste euro is betaald. Cybercriminaliteit is niet meer weg te denken. Ook kleine bedrijven zijn tegenwoordig het doelwit. Je kunt dit verzekeren, maar het is belangrijk de ICT op orde te houden en te zorgen dat je het personeel traint.
Hoe belangrijk is de vertrouwensband tussen klant en Millenaar?
Om een klant van goed advies te kunnen voorzien moet die veel met ons delen: cijfers, problemen met personeel, plannen voor een nieuwe markt. Dat doe je niet zomaar. Voordeel is dat Millenaar een lange geschiedenis heeft. Het klinkt simpel: doe wat je zegt, en zeg wat je doet. De klant staat in het middelpunt. Altijd.
‘Een ondernemer wil ondernemen. Daar horen risico’s bij. Wij maken die risico’s inzichtelijk.’
Hoe houdt Millenaar het personeel bij op het gebied van kennis?
Wij zijn door de toezichthouder verplicht iedere drie jaar examen te doen in onze branche. We moeten aantonen dat ons personeel permanent actueel is. Goede zaak, de professionaliteit in de branche is met sprongen vooruit gegaan. Los daarvan heb ik veel gemotiveerde mensen. Ik hoef er niet met de zweep overheen.
Wat zijn de toekomstverwachtingen bij Millenaar?
We zijn twee jaar geleden een samenwerking aangegaan met VMD Koster verzekeringen uit Alphen aan den Rijn. Gezien mijn leeftijd wil ik voorsorteren op de toekomst voor het personeel en de klanten. Ik kende deze club al vijftien jaar en wist wat ik aan ze had. Onze werkwijze en onze missie en visie passen heel goed bij elkaar. Bij elkaar hebben we honderd man personeel.
Millenaar Adviesgroep is dus onderdeel van een groot adviesbedrijf met alle specialismen voor bedrijven en particulieren. Zo kunnen we ook in de toekomst het beste blijven bieden voor onze klanten: persoonlijk advies met vaste contactpersonen die jou en je bedrijf door en door kennen, en een professionele organisatie met veel specialistische kennis die zich volledig voor de klanten inzet.

En je eigen toekomst?
Haha. Door de samenwerking heb ik iets gas kunnen terugnemen. Ik sta niet meer 24/7 aan. Ik heb het nog steeds druk, maar ben ontspannen, ervaar geen stress. Ik heb het altijd prima naar mijn zin gehad in dit werk. Ik ga nog wel even door. Aan de andere kant: ik woon prachtig aan het water van de Vecht, hou van reizen, van het strand, zit op zangles en sla graag een balletje golf. Van mijn dochter moet ik ook nog leren kitesurfen. Straks genoeg te doen dus!