Financieel advies verandert in het tijdperk van AI

Een handig hulpmiddel voor adviseurs dat je moet omarmen en gebruiken binnen je dienstverlening; De adviseur blijft toegevoegde waarde hebben; Beiden kunnen prima naast elkaar bestaan. Dit zijn enkele uitspraken van twee financiële dienstverleners die InfoRegio aan het woord laat over het thema ‘Geldzaken in combinatie met Artificiële Intelligentie’, oftewel AI.

De een is Nicole Boersma. Zij houdt zich al vele jaren bezig met het financieren van particulieren en bedrijven en heeft een eigen bedrijf: Nicole Broersma Financieel Advies. Nicole kent de regionale markt op haar duimpje, sinds 1 juli 2023 heeft ze zich aangesloten als franchisenemer bij NLInvesteert, regio Haarlem, Hoofddorp en de Bollenstreek.

Ook Frans Teunissen, Erkend Financieel Adviseur geeft desgevraagd zijn mening . Hij is sinds 1988 werkzaam in de financiële branche. In 1998 is Frans zelfstandig gestart met De Geldwinkel Kennemerland. Hij opereert zelfstandig, zonder gebonden te zijn aan een bank of verzekeraar.

Hoe verandert AI de rol van de financieel adviseur?
Nicole: “Ik denk dat de rol van de adviseur zeker verandert. AI kan ondernemers helpen om meer zaken zelf op te zoeken, bijvoorbeeld welke aanbieders er bestaan, en vergelijkingen te maken tussen die aanbieders. De adviseur blijft wel toegevoegde waarde hebben. Als mensen een belangrijke beslissing in hun leven moeten nemen, dan wil je toch graag face-to-face sparren, aanvullend op je research via AI. De financieel adviseur zal dan toegevoegde waarde moeten laten zien door de behoeftes en de emoties van klanten te vertalen naar de beste oplossing.”

Frans: “Ik geloof niet dat mijn rol wezenlijk zal veranderen: AI is een extra handig hulpmiddel, maar is gevaarlijk om als waarheid aan te merken. AI wordt gevoed met informatie van gebruikers en is geen zoekmachine. Daarom moet je altijd de bron goed checken. Voor een financieel hypotheekadviseur is het handig voor standaard-documenten en verslagen. Wij hebben de meest uitgebreide betaalde versie, en klantgegevens worden verwijderd. In de gratis versies is er geen privacy. AI geeft dus geen financieel advies, maar kan je wel helpen ter voorbereiding van een financieel gesprek. Een starter op de woningmarkt kan online best een stuk in de juiste richting komen. De doorstarters, de relatiebreuken en de ondernemers krijgen echter niet de juiste uitkomsten bij de online tools. Een goede persoonlijke adviseur blijft noodzakelijk.”

Wat zijn voor u de risico’s en wat zijn de kansen?
Nicole: “Risico is dat een bedrijf zich uit de markt laat spelen door concurrenten die AI al eerder geïmplementeerd hebben in hun bedrijfsvoering. Dit verlaagt de kosten en dus de prijs van je product. Daar moet een bedrijf in meegaan. Daarnaast is de beveiliging bij het gebruik van AI-tools heel belangrijk. Wij werken met gevoelige informatie van relaties. Dan is het belangrijk dat je met je AI tools die informatie op de juiste manier verwerkt. Dus schaf een professioneel pakket aan zodat je zeker weet dat de informatie binnen je bedrijf blijft en niet openbaar wordt als je een AI tool gebruikt voor de verwerking van de informatie.

Frans: “Ik denk altijd in kansen. Het is fijn wanneer klanten goed voorbereid aan een gesprek beginnen. AI kan hierbij helpen, maar let op de informatie die je prijsgeeft bij de AI tools, wat ik hierboven al aangaf.”

‘AI kan ondernemers helpen om meer zaken zelf op te zoeken.’

Kan je in de problemen komen als ondernemer als je op dit gebied geen financiële strategie hebt? Zo ja, wat doe je er aan?
Nicole: “Ja, AI kan voor sommige beroepen echt disruptief werken, en je zal je soms als bedrijf opnieuw moeten uitvinden. Daar zijn de eerste voorbeelden al van, kijk naar reclamebureaus of juridisch adviesbureaus. Als je daar nu nog niet over nagedacht hebt, kan de concurrentie je al voor zijn. Wij zijn bijvoorbeeld als NLInvesteert al een jaar geleden begonnen met een task force AI om de implicaties van AI tot ons door te laten dringen en daarop acties te ondernemen. Zo werken wij met Co-pilot om onze gesprekken met relaties op te nemen en uit te laten werken, analyses te maken, vragen te stellen en om snel pitches voor klanten te kunnen schrijven. Dit verlaagt kosten en scheelt tijd, wat je weer beter kan besteden om klanten beter te servicen door persoonlijke gesprekken. Want daar zouden mensen weleens juist meer behoefte aan kunnen hebben dan voorheen.”

Frans: “Ik denk dat je AI moet omarmen en gebruiken binnen je dienstverlening. De ontwikkeling gaat snel en voor je het weet loop je achter de feiten aan. Wij krijgen als financieel adviseurs genoeg trainingen aangeboden om AI toe te passen in je dagelijkse werk.”

Via bijvoorbeeld Apple Pay en Bol.com-zakelijke leningen bieden niet-financiële bedrijven financiële producten. Wat doet dat met de traditionele financiële adviseur?
Nicole: “Dit soort producten verdringt de oude producten van traditionele banken. Ik zie dat de banken vaak nog wel de goede, of betere voorwaarden kunnen bieden, maar wel met lange tijdslijnen, met name als het om maatwerk gaat.”

Frans: “Voor simpele producten kun je online vaak goed terecht, alleen zijn de prijzen behoorlijk uiteenlopend en je jaarcijfers moeten heel goed zijn. Voor advies op maat heb je een adviseur nodig. Wanneer je je als adviseur ontwikkelt op de zakelijke krediet verstrekking (aankoop bedrijfspand), is er een hele goede markt. Beiden kunnen dus prima naast elkaar bestaan. Er voor je zakelijke klanten mogen en kunnen zijn, geeft een mooie voldoening aan beide kanten.”

Financieel advies verandert in het tijdperk van AI

Een handig hulpmiddel voor adviseurs dat je moet omarmen en gebruiken binnen je dienstverlening; De adviseur blijft toegevoegde waarde hebben; Beiden kunnen prima naast elkaar bestaan. Dit zijn enkele uitspraken van twee financiële dienstverleners die InfoRegio aan het woord laat over het thema ‘Geldzaken in combinatie met Artificiële Intelligentie’, oftewel AI.

De een is Nicole Boersma. Zij houdt zich al vele jaren bezig met het financieren van particulieren en bedrijven en heeft een eigen bedrijf: Nicole Broersma Financieel Advies. Nicole kent de regionale markt op haar duimpje, sinds 1 juli 2023 heeft ze zich aangesloten als franchisenemer bij NLInvesteert, regio Haarlem, Hoofddorp en de Bollenstreek.

Ook Frans Teunissen, Erkend Financieel Adviseur geeft desgevraagd zijn mening . Hij is sinds 1988 werkzaam in de financiële branche. In 1998 is Frans zelfstandig gestart met De Geldwinkel Kennemerland. Hij opereert zelfstandig, zonder gebonden te zijn aan een bank of verzekeraar.

Hoe verandert AI de rol van de financieel adviseur?
Nicole: “Ik denk dat de rol van de adviseur zeker verandert. AI kan ondernemers helpen om meer zaken zelf op te zoeken, bijvoorbeeld welke aanbieders er bestaan, en vergelijkingen te maken tussen die aanbieders. De adviseur blijft wel toegevoegde waarde hebben. Als mensen een belangrijke beslissing in hun leven moeten nemen, dan wil je toch graag face-to-face sparren, aanvullend op je research via AI. De financieel adviseur zal dan toegevoegde waarde moeten laten zien door de behoeftes en de emoties van klanten te vertalen naar de beste oplossing.”

Frans: “Ik geloof niet dat mijn rol wezenlijk zal veranderen: AI is een extra handig hulpmiddel, maar is gevaarlijk om als waarheid aan te merken. AI wordt gevoed met informatie van gebruikers en is geen zoekmachine. Daarom moet je altijd de bron goed checken. Voor een financieel hypotheekadviseur is het handig voor standaard-documenten en verslagen. Wij hebben de meest uitgebreide betaalde versie, en klantgegevens worden verwijderd. In de gratis versies is er geen privacy. AI geeft dus geen financieel advies, maar kan je wel helpen ter voorbereiding van een financieel gesprek. Een starter op de woningmarkt kan online best een stuk in de juiste richting komen. De doorstarters, de relatiebreuken en de ondernemers krijgen echter niet de juiste uitkomsten bij de online tools. Een goede persoonlijke adviseur blijft noodzakelijk.”

Wat zijn voor u de risico’s en wat zijn de kansen?
Nicole: “Risico is dat een bedrijf zich uit de markt laat spelen door concurrenten die AI al eerder geïmplementeerd hebben in hun bedrijfsvoering. Dit verlaagt de kosten en dus de prijs van je product. Daar moet een bedrijf in meegaan. Daarnaast is de beveiliging bij het gebruik van AI-tools heel belangrijk. Wij werken met gevoelige informatie van relaties. Dan is het belangrijk dat je met je AI tools die informatie op de juiste manier verwerkt. Dus schaf een professioneel pakket aan zodat je zeker weet dat de informatie binnen je bedrijf blijft en niet openbaar wordt als je een AI tool gebruikt voor de verwerking van de informatie.

Frans: “Ik denk altijd in kansen. Het is fijn wanneer klanten goed voorbereid aan een gesprek beginnen. AI kan hierbij helpen, maar let op de informatie die je prijsgeeft bij de AI tools, wat ik hierboven al aangaf.”

‘AI kan ondernemers helpen om meer zaken zelf op te zoeken.’

Kan je in de problemen komen als ondernemer als je op dit gebied geen financiële strategie hebt? Zo ja, wat doe je er aan?
Nicole: “Ja, AI kan voor sommige beroepen echt disruptief werken, en je zal je soms als bedrijf opnieuw moeten uitvinden. Daar zijn de eerste voorbeelden al van, kijk naar reclamebureaus of juridisch adviesbureaus. Als je daar nu nog niet over nagedacht hebt, kan de concurrentie je al voor zijn. Wij zijn bijvoorbeeld als NLInvesteert al een jaar geleden begonnen met een task force AI om de implicaties van AI tot ons door te laten dringen en daarop acties te ondernemen. Zo werken wij met Co-pilot om onze gesprekken met relaties op te nemen en uit te laten werken, analyses te maken, vragen te stellen en om snel pitches voor klanten te kunnen schrijven. Dit verlaagt kosten en scheelt tijd, wat je weer beter kan besteden om klanten beter te servicen door persoonlijke gesprekken. Want daar zouden mensen weleens juist meer behoefte aan kunnen hebben dan voorheen.”

Frans: “Ik denk dat je AI moet omarmen en gebruiken binnen je dienstverlening. De ontwikkeling gaat snel en voor je het weet loop je achter de feiten aan. Wij krijgen als financieel adviseurs genoeg trainingen aangeboden om AI toe te passen in je dagelijkse werk.”

Via bijvoorbeeld Apple Pay en Bol.com-zakelijke leningen bieden niet-financiële bedrijven financiële producten. Wat doet dat met de traditionele financiële adviseur?
Nicole: “Dit soort producten verdringt de oude producten van traditionele banken. Ik zie dat de banken vaak nog wel de goede, of betere voorwaarden kunnen bieden, maar wel met lange tijdslijnen, met name als het om maatwerk gaat.”

Frans: “Voor simpele producten kun je online vaak goed terecht, alleen zijn de prijzen behoorlijk uiteenlopend en je jaarcijfers moeten heel goed zijn. Voor advies op maat heb je een adviseur nodig. Wanneer je je als adviseur ontwikkelt op de zakelijke krediet verstrekking (aankoop bedrijfspand), is er een hele goede markt. Beiden kunnen dus prima naast elkaar bestaan. Er voor je zakelijke klanten mogen en kunnen zijn, geeft een mooie voldoening aan beide kanten.”