Logeer, spendeer en flaneer
in Haarlemmermeer!

Misschien heeft niet iedereen het recente nieuws meegekregen, maar Haarlemmermeer heeft voor het eerst in haar geschiedenis meer banen dan inwoners. De meeste mensen die in Haarlemmermeer werken, bijna 62.000, doen dat op de Schipholterreinen. Daarmee is Schiphol dé banenmotor in onze gemeente. De burgemeester en ik hebben in de afgelopen maanden veel gesproken met internationale bedrijven. Van hen horen we dat ze zich hier vooral vestigen om de goede connecties met de rest van het land en de wereld, de hoog opgeleide beroepsbevolking en de aantrekkelijke bedrijventerreinen. Maar Haarlemmermeer trekt niet alleen bedrijven aan. Steeds meer zakelijke en toeristische bezoekers weten de weg naar onze gemeente te vinden. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de inspanningen van onze mensen van Visit Haarlemmermeer en Event Park Amsterdam (EPA), het conventie bureau van Haarlemmermeer.
Uit de laatste cijfers van het CBS blijkt dat Haarlemmermeer inmiddels 69 accommodaties heeft die samen goed zijn voor meer dan 9000 kamers en bijna 22.000 slaapplekken. Daarmee zijn we, na Amsterdam, de tweede gemeente in het land wat het aantal bedden betreft. Daarmee laten we zelfs G4 gemeenten Rotterdam en Den Haag achter ons.
Feit is wel dat de ruimte in Haarlemmermeer inmiddels schaars is. Daarom hebben we voor het bedrijfsleven de Economische Koers opgesteld waarbij we meer inzetten op kwaliteit dan op kwantiteit. Ook voor de toeristische sector is het beleid laatst aangepast. Onder het motto ‘Logeer in Haarlemmermeer’ zetten we ook in deze sector in op kwaliteit, selectiviteit, diversificatie. Nieuwe initiatieven zijn niet vanzelfsprekend, maar wegen we af op kwaliteit, toegevoegde waarde en of het past in de omgeving. Tegelijkertijd koesteren we de bestaande accommodaties. Onze hotels, campings, B&B’s en groepsverblijven zorgen namelijk voor levendigheid, werkgelegenheid en gastvrijheid en versterken de lokale economie.
Over de levendigheid van onze gemeente gesproken. Ook daar moeten we als gemeente aan werken. Het aantal inwoners in Haarlemmermeer stijgt naar verwachting van 165.000 in 2025 naar meer dan 200.000 in 2040. Met meer inwoners zal ook de vraag naar winkels, vooral supermarkten, en horeca stijgen.
Het aanbod van horeca in Haarlemmermeer blijft nog steeds achter bij vergelijkbare gemeenten. Vooral aan eet- en drinkgelegenheden ontbreekt het nog. Ook zien we dat onze jongeren vaak naar buurtgemeenten als Amsterdam en Haarlem trekken om een avond uit te gaan. Natuurlijk hebben we liever dat ze dat in Haarlemmermeer doen. Daarom zijn we laatst met een groep jongeren en horecaondernemers in gesprek gegaan om te horen wat er volgens hen moet gebeuren om Haarlemmermeer aantrekkelijker te maken op uitgaansgebied. Hopelijk is dit een eerste stap in de richting van een meer bruisende gemeente.
Ik wil graag afsluiten met een pleidooi: we kunnen als gemeente niet alles sturen maar zijn ook afhankelijk van de samenwerking. Laten we daarom met elkaar, gemeente, inwoners en ondernemers, toe-werken naar een meer bruisende, leefbare en gastvrije gemeente. Een gemeente waar we straks vol trots bezoekers naartoe kunnen lokken met de leus: Logeer, spendeer en flaneer in Haarlemmermeer!
Marja Ruigrok
Wethouder Economische Zaken
Logeer, spendeer en flaneer
in Haarlemmermeer!

Misschien heeft niet iedereen het recente nieuws meegekregen, maar Haarlemmermeer heeft voor het eerst in haar geschiedenis meer banen dan inwoners. De meeste mensen die in Haarlemmermeer werken, bijna 62.000, doen dat op de Schipholterreinen. Daarmee is Schiphol dé banenmotor in onze gemeente. De burgemeester en ik hebben in de afgelopen maanden veel gesproken met internationale bedrijven. Van hen horen we dat ze zich hier vooral vestigen om de goede connecties met de rest van het land en de wereld, de hoog opgeleide beroepsbevolking en de aantrekkelijke bedrijventerreinen. Maar Haarlemmermeer trekt niet alleen bedrijven aan. Steeds meer zakelijke en toeristische bezoekers weten de weg naar onze gemeente te vinden. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de inspanningen van onze mensen van Visit Haarlemmermeer en Event Park Amsterdam (EPA), het conventie bureau van Haarlemmermeer.
Uit de laatste cijfers van het CBS blijkt dat Haarlemmermeer inmiddels 69 accommodaties heeft die samen goed zijn voor meer dan 9000 kamers en bijna 22.000 slaapplekken. Daarmee zijn we, na Amsterdam, de tweede gemeente in het land wat het aantal bedden betreft. Daarmee laten we zelfs G4 gemeenten Rotterdam en Den Haag achter ons.
Feit is wel dat de ruimte in Haarlemmermeer inmiddels schaars is. Daarom hebben we voor het bedrijfsleven de Economische Koers opgesteld waarbij we meer inzetten op kwaliteit dan op kwantiteit. Ook voor de toeristische sector is het beleid laatst aangepast. Onder het motto ‘Logeer in Haarlemmermeer’ zetten we ook in deze sector in op kwaliteit, selectiviteit, diversificatie. Nieuwe initiatieven zijn niet vanzelfsprekend, maar wegen we af op kwaliteit, toegevoegde waarde en of het past in de omgeving. Tegelijkertijd koesteren we de bestaande accommodaties. Onze hotels, campings, B&B’s en groepsverblijven zorgen namelijk voor levendigheid, werkgelegenheid en gastvrijheid en versterken de lokale economie.
Over de levendigheid van onze gemeente gesproken. Ook daar moeten we als gemeente aan werken. Het aantal inwoners in Haarlemmermeer stijgt naar verwachting van 165.000 in 2025 naar meer dan 200.000 in 2040. Met meer inwoners zal ook de vraag naar winkels, vooral supermarkten, en horeca stijgen.
Het aanbod van horeca in Haarlemmermeer blijft nog steeds achter bij vergelijkbare gemeenten. Vooral aan eet- en drinkgelegenheden ontbreekt het nog. Ook zien we dat onze jongeren vaak naar buurtgemeenten als Amsterdam en Haarlem trekken om een avond uit te gaan. Natuurlijk hebben we liever dat ze dat in Haarlemmermeer doen. Daarom zijn we laatst met een groep jongeren en horecaondernemers in gesprek gegaan om te horen wat er volgens hen moet gebeuren om Haarlemmermeer aantrekkelijker te maken op uitgaansgebied. Hopelijk is dit een eerste stap in de richting van een meer bruisende gemeente.
Ik wil graag afsluiten met een pleidooi: we kunnen als gemeente niet alles sturen maar zijn ook afhankelijk van de samenwerking. Laten we daarom met elkaar, gemeente, inwoners en ondernemers, toe-werken naar een meer bruisende, leefbare en gastvrije gemeente. Een gemeente waar we straks vol trots bezoekers naartoe kunnen lokken met de leus: Logeer, spendeer en flaneer in Haarlemmermeer!
Marja Ruigrok
Wethouder Economische Zaken