Autotest Volvo EX90:
Schoon en nuchter. Heel Volvo.

Autotest Volvo EX90

Een grote auto is het, zo aan de buitenkant bekeken. Het aardige is dat je dit niet gelijk ziet totdat je hem naast andere auto’s zet. Breed is ie ook en daar houd ik persoonlijk wel van. De stijl van de EX90 herken ik als de nieuwe designtaal van Volvo. Ik zie dan ook veel terug van de EX30 die ik vorig jaar mocht testen. Maar nu komt alles méér tot zijn recht. Tekst en foto’s Jurgen Rigter.

Bij de grotere EX90 krijgt het lijnenspel de ruimte die het verdient. Ook nu geen overdreven deuken, vouwen en strepen. Het Scandinavische ontwerp is schoon en nuchter. Heel Volvo.

Bij het openen van het bestuurdersportier vallen mij gelijk de enórme voorstoelen op. Hier uitgevoerd in aantrekkelijke lichtgrijze stof. Ik zie het brede zitvlak, de dikke wangen en het uitschuifbare stuk voor de knieholte. Ik verheug me nu al. Ook het dashboard ziet er uitnodigend uit. Een enorm tablet op de middenconsole ruimt het aantal fysieke knoppen zichtbaar op. Dat tablet had van mij wat kleiner gemogen en zo ik gek ben op geluid is het jongetje in mij ook dol op knopjes.

De hoge instap maakt dat ik makkelijk ga zitten. Gelijk voel ik dat de stoel- en stuur-verwarming ingeschakeld zijn. Op het tablet kan ik dat makkelijk uitschakelen. Via het praktische pookje aan de stuurkolom selecteer ik “drive” en rijd weg. Door het hoge, direct beschikbare koppel van de elektro-aandrijving voelt de auto bij het wegrijden ronduit lichtvoetig aan, ondanks zijn 2.800 kg. Daarbij stuurt de auto licht maar niet te licht. Goed zicht rondom dat in de rijrichting alleen door de dikke voorruitstijlen wat ingeperkt wordt. Veiligheid kent zijn prijs denk ik dan. Op de autobaan geef ik de auto de sporen.

Als door een reuzehand opgepakt versnelt de grote 7-persoons SUV. Voor mij blijft het iets magisch: geen vertraging in de aandrijflijn, geen motorgeluid en alleen op afstand waarneembaar toenemend band- en windgeruis. Als snel waarschuwt de auto mij visueel én akoestisch dat ik de snelheid overschrijd. Van de EX30 weet ik dat dit uit te schakelen is maar vind het wel prettig. De auto is zo snel en stil dat sneller rijden dan toegestaan zó aan de orde is. Ook merk ik dat het vertragen lang duurt; de auto rolt lang door. Met het instelbare “one-pedal-drive” is dat snel opgelost. Daarbij remt de auto bij gas loslaten sterk af op de motor en wint zo energie terug. Hierdoor kun je met het zgn. gaspedaal zowel afremmen als accelereren. Het werkt goed maar als medeweggebruiker vind ik het irritant om achter zo’n auto te rijden omdat de remlichten wel heel vaak branden. Dan maar nóg beter zelf anticiperen.

“De auto is zo snel en stil dat sneller rijden dan toegestaan zó aan de orde is.“

Na een nachtelijke rit over bochtige polderwegen deel ik graag een 10 uit voor de verlichting. Heldere koplampen zetten de onverlichte wegen om in een beheersbaar parcours. De auto volgt moeiteloos de ingezette richting en de grootlicht-automaat werkt doeltreffend. Bij een tegenligger -auto of zelfs fietser- dimt de linker koplamp accuraat terwijl de rechter koplamp de rechterberm over grote afstand blijft aanlichten. Meesterlijk. Overigens wordt dit mogelijk gemaakt door de grote hoeveelheid camera’s die de auto ondersteunt bij de vele aanwezige veiligheidssystemen.

Autotest InfoRegio Volvo EX90

Tot slot nog even terug naar het interieur. Volvo heeft met de EX90 heel goed begrepen wat kopers in deze prijsklasse verlangen: een hoog afwerkingsniveau en slimme toepassingen. Zoals fraai op elkaar aansluitende dashboard- en portierdelen in mooie materialen en de elektrische bediening van de derde zitrij. De dashboard- en portierbekleding is van vegan leder. De fraaie afwerklijsten hebben ’s avonds een verrassing in petto. Ook de keuze voor de stoffen (naar verluidt wollen-) bekleding in deze testauto kan ik waarderen en brengt me zelfs terug naar vroeger.

“Later als ik groot ben wil ik er ook zo één.“

Bij een bepaald automerk was Pullman bekleding ook chíquer dan lederen bekleding en wordt tegenwoordig in de klassiekerwereld sterk gewaardeerd. Voor mij is deze Volvo EX90 dan ook de klassieker van de toekomst. Alle voor Volvo kenmerkende eigenschappen zijn verpakt in een hypermodern en overtuigend totaalconcept. Later als ik groot ben wil ik er ook zo één.

Autotest Volvo EX90:
Schoon en nuchter. Heel Volvo.

Autotest Volvo EX90

Een grote auto is het, zo aan de buitenkant bekeken. Het aardige is dat je dit niet gelijk ziet totdat je hem naast andere auto’s zet. Breed is ie ook en daar houd ik persoonlijk wel van. De stijl van de EX90 herken ik als de nieuwe designtaal van Volvo. Ik zie dan ook veel terug van de EX30 die ik vorig jaar mocht testen. Maar nu komt alles méér tot zijn recht. Tekst en foto’s Jurgen Rigter.

Bij de grotere EX90 krijgt het lijnenspel de ruimte die het verdient. Ook nu geen overdreven deuken, vouwen en strepen. Het Scandinavische ontwerp is schoon en nuchter. Heel Volvo.

Bij het openen van het bestuurdersportier vallen mij gelijk de enórme voorstoelen op. Hier uitgevoerd in aantrekkelijke lichtgrijze stof. Ik zie het brede zitvlak, de dikke wangen en het uitschuifbare stuk voor de knieholte. Ik verheug me nu al. Ook het dashboard ziet er uitnodigend uit. Een enorm tablet op de middenconsole ruimt het aantal fysieke knoppen zichtbaar op. Dat tablet had van mij wat kleiner gemogen en zo ik gek ben op geluid is het jongetje in mij ook dol op knopjes.

De hoge instap maakt dat ik makkelijk ga zitten. Gelijk voel ik dat de stoel- en stuur-verwarming ingeschakeld zijn. Op het tablet kan ik dat makkelijk uitschakelen. Via het praktische pookje aan de stuurkolom selecteer ik “drive” en rijd weg. Door het hoge, direct beschikbare koppel van de elektro-aandrijving voelt de auto bij het wegrijden ronduit lichtvoetig aan, ondanks zijn 2.800 kg. Daarbij stuurt de auto licht maar niet te licht. Goed zicht rondom dat in de rijrichting alleen door de dikke voorruitstijlen wat ingeperkt wordt. Veiligheid kent zijn prijs denk ik dan. Op de autobaan geef ik de auto de sporen.

Als door een reuzehand opgepakt versnelt de grote 7-persoons SUV. Voor mij blijft het iets magisch: geen vertraging in de aandrijflijn, geen motorgeluid en alleen op afstand waarneembaar toenemend band- en windgeruis. Als snel waarschuwt de auto mij visueel én akoestisch dat ik de snelheid overschrijd. Van de EX30 weet ik dat dit uit te schakelen is maar vind het wel prettig. De auto is zo snel en stil dat sneller rijden dan toegestaan zó aan de orde is. Ook merk ik dat het vertragen lang duurt; de auto rolt lang door. Met het instelbare “one-pedal-drive” is dat snel opgelost. Daarbij remt de auto bij gas loslaten sterk af op de motor en wint zo energie terug. Hierdoor kun je met het zgn. gaspedaal zowel afremmen als accelereren. Het werkt goed maar als medeweggebruiker vind ik het irritant om achter zo’n auto te rijden omdat de remlichten wel heel vaak branden. Dan maar nóg beter zelf anticiperen.

“De auto is zo snel en stil dat sneller rijden dan toegestaan zó aan de orde is.“

Na een nachtelijke rit over bochtige polderwegen deel ik graag een 10 uit voor de verlichting. Heldere koplampen zetten de onverlichte wegen om in een beheersbaar parcours. De auto volgt moeiteloos de ingezette richting en de grootlicht-automaat werkt doeltreffend. Bij een tegenligger -auto of zelfs fietser- dimt de linker koplamp accuraat terwijl de rechter koplamp de rechterberm over grote afstand blijft aanlichten. Meesterlijk. Overigens wordt dit mogelijk gemaakt door de grote hoeveelheid camera’s die de auto ondersteunt bij de vele aanwezige veiligheidssystemen.

Autotest InfoRegio Volvo EX90

Tot slot nog even terug naar het interieur. Volvo heeft met de EX90 heel goed begrepen wat kopers in deze prijsklasse verlangen: een hoog afwerkingsniveau en slimme toepassingen. Zoals fraai op elkaar aansluitende dashboard- en portierdelen in mooie materialen en de elektrische bediening van de derde zitrij. De dashboard- en portierbekleding is van vegan leder. De fraaie afwerklijsten hebben ’s avonds een verrassing in petto. Ook de keuze voor de stoffen (naar verluidt wollen-) bekleding in deze testauto kan ik waarderen en brengt me zelfs terug naar vroeger.

“Later als ik groot ben wil ik er ook zo één.“

Bij een bepaald automerk was Pullman bekleding ook chíquer dan lederen bekleding en wordt tegenwoordig in de klassiekerwereld sterk gewaardeerd. Voor mij is deze Volvo EX90 dan ook de klassieker van de toekomst. Alle voor Volvo kenmerkende eigenschappen zijn verpakt in een hypermodern en overtuigend totaalconcept. Later als ik groot ben wil ik er ook zo één.